Between truths and versions
challenges of teaching and production of historical knowledge
Abstract
This essay discusses the issues surrounding the functions of history teaching in contemporary times, considering that the current postmodern condition of Western Civilization, which questioned the modern categories of knowledge and their goals, allowing for new reflections, also gave rise to the development of revisionist and even negationists practices. Although there is agreement here on the importance of reviewing the canons of historiography, it is necessary to discuss its limits and intentions, valuing, if not scientificity, but ethics and the commitment to verisimilitude with the past. In this aspect, the teaching of History would have an indispensable role in this operation around an integral education for the 21st century.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
No caso de inserção de imagens, a responsabilidade pelos trâmites relativos aos direitos de reprodução será exclusivamente dos autores.
Declaro ser autor (a), ou licenciado(a), ou cessionário (a) ou possuo autorização prévia e expressa dos autor(a) expressa, seja por instrumento oneroso ou gratuito, com finalidade de utilização e reprodução das imagens constantes em minha obra que será publicada na Revista Historiar, ISSN 2176-3267, no âmbito do Portal de Periódicos da UVA.
No caso de não existência de permissão prévia de utilização de obras de terceiros ou hipótese de limitação dos Direitos Autorais - Art. 46 da Lei brasileira de Direitos Autorais - o declarante, ciente do teor dos artigos 24 e 29 do referido diploma normativo, assume toda a responsabilidade por eventual violação de Direitos Autorais.